Audi har med A6 e-tron skabt en af de mest teknisk avancerede elbiler i premiumklassen. Den byder på lang rækkevidde. Lynhurtig opladning og solid komfort Men indtrykket forstyrres af nogle irriterende detaljer i kabinen.
Elegant og effektiv langturspartner
Det første man lægger mærke til. Er hvor nem den er, at køre langt i. A6 e-tron føles … rigtig behagelig. Den glider stille hen over vejen. Og man behøver ikke hæve stemmen for, at snakke med passageren. Støjen holdes fint ude. Det hele giver en lidt rolig stemning bag rattet. Hvor skuldrene falder lidt ned.
Og, hvis du sidder i baghjulstrukket version. Ja Så får du nærmest fornemmelsen af At bilen ved; Hvad den laver. Den reagerer som den skal. Uden drama. Og det føles ret rart. Ikke noget prangende. … nem og kontrolleret. Og det er fedt. Når man rammer et sving lidt hurtigere. End man havde tænkt.
Klasseledende rækkevidde og opladning
Med sin aerodynamiske form (cw 0.21) og et 95 kWh batteri klarer A6 e-tron op til 750 km på en opladning (WLTP). Det gør den til én af de mest langtrækkende elbiler på markedet.
Takket være 800-volt systemet kan bilen hurtiglade med op til 270 kW. Det betyder At du kan lade fra 10 til 80 % på 21 minutter. Hvilket svarer til over 30 km rækkevidde i minuttet.
Det gør A6 e-tron oplagt til dem. Der ofte kører lange ture og vil minimere ladestop.
Kabine med både wow-effekter og wtf-momenter
Indvendigt er det en blandet oplevelse. På den ene side er der OLED-skærme med høj opløsning; Elegant ambient lighting og mulighed for et head-up display med augmented reality. Alt sammen udstyr. Der imponerer.
På passagersiden får man i flere varianter en separat infotainmentskærm. Og sæderne med S Line-pakke er i særklasse. De tilbyder både komfort og støtte i topklasse.
Men, så er der resten. Midterkonsollen er plastbelagt med blank pianolak. Som hurtigt får ridser og støv. De nederste paneler på dørene er lavet i hård. Ru plastik. Som virker malplaceret i en bil i denne prisklasse.
Bagsædet skuffer
På bagsædet er benpladsen god Men siddepositionen er ringe. Hynden er lav Så knæene kommer op i en ubehagelig vinkel. Og man sidder med hovedet bag C-stolpen. Det føles mørkt og trangt.
Her er konkurrenter som BMW i5 og Mercedes EQE klart bedre indrettet.
Priser og konkurrenter
Audi A6 e-tron starter ved 554;990 kr. Med 83 kWh batteri og 621 km rækkevidde. Vil du have topmodellen med 95 kWh og op til 750 km. Skal du af med 604.990 kr.. Og vil du have firehjulstræk og 428 hk. Hedder prisen 694.990 kr.
Stationcarudgaven (Avant) koster 15.000 kr. Ekstra. Alle varianter kan trække 2.100 kg. Og det er et stort plus i denne klasse.
Sammenlignet med VW ID.7 får man mere premiumfølelse og bedre opladning Men det koster også markant mere. BMW i5 er den nærmeste konkurrent Men Audi’en har længere rækkevidde og hurtigere opladning;
Audi A6 e-tron. Kort opsummeret
Fordele.
• Op til 750 km rækkevidde (WLTP)
• Lynhurtig opladning med op til 270 kW
• Behagelig og stille køreoplevelse
• Kan trække 2.100 kg
• 5 års fabriksgaranti
Ulemper.
• Materialekvaliteten i kabinen er ujævn
• Dårlig siddekomfort på bagsædet
• Prisniveauet presses af billigere konkurrenter
Vores vurdering
Audi A6 e-tron imponerer på teknik og komfort. Især som langtursbil. Kabinen er visuelt flot Men halter lidt på kvaliteten nogle steder. Og, så skuffer bagsædet. Alt i alt, men en fremragende elbil. Når du sidder bag rattet.