Cupra Tavascan er den nyeste elbil i VW-familien. Bygget på den velkendte MEB-platform. Den samme som bl.A. ID.4. Audi Q4 og Skoda Enyaq Men hvor flere af søstermodellerne føles lidt neutrale Så skiller Tavascan sig ud med sit markante design og mere engagerende køreoplevelse. Det her er uden tvivl den mest sportslige MEB-bil til dato.
Ét batteri. To motoropsætninger
Du kan vælge mellem baghjulstræk med 286 hk og op til 567 km rækkevidde. Eller firehjulstræk med 340 hk og en rækkevidde på 512 km. Uanset valg får du et 77 kWh batteri. Opladningen er som forventet. 11 kW hjemme og op til 135 kW på lynlader. Det er ikke klassens hurtigste Men det fungerer.
Design. Der vækker opsigt;, Men koster på funktion
Cupra lægger ikke skjul på At Tavascan er designet til, at skille sig ud. Den skarpe front. Det flyvende Y-formede cockpit og det gennemførte ambient lys gør indtryk. Især i mørke Men det kommer med en pris. Der er ikke meget aflæggeplads. Det er bøvlet, at finde USB-porte. Og kabinen omkring forsæderne føles lidt trang.
Rattet trækker ned
Infotainmentsystemet er hurtigt og intuitivt. Og den store midterskærm klarer det meste uden bøvl. Sportsæderne er lækre. Og førerpladsen føles cockpit-agtig. Desværre trækker det berøringsfølsomme rat ned. De haptiske knapper fungerer ikke særlig godt i praksis. Og man er tit i tvivl om. Man overhovedet har trykket.
Mere liv bag rattet
Tavascan skiller sig ud. Når det gælder køreegenskaber. Affjedringen er fastere end i VW ID;4 eller også Skoda Enyaq. Og styretøjet føles mere direkte. Man sidder lavere. Og det hele føles lidt mere levende. Heldigvis går det ikke ud over komforten. Tavascan har adaptive kørestilindstillinger. Og komforten holder selv på lange ture.
Pladsen er der Men ikke over det hele
Selvom den skrånende taglinje kunne give problemer. Er der fin plads på bagsædet. Også til voksne. Bagagerummet på 540 liter er også godkendt. Til gengæld er der ikke plads til ladekabler foran. Og man savner lidt ekstra opbevaring i kabinen.
Er det her den rigtige elbil for dig?
Hvis du er typen. Der virkelig går op i; Hvordan en bil kører. Og du gerne vil have lidt kant i designet Så er Tavascan det tætteste. Du kommer på en "sjov" elbil i denne prisklasse. Den leverer mere end sine platformssøskende. Især, hvis du vægter oplevelsen bag rattet højt.
Hvis du derimod prioriterer funktionalitet. Rummelighed og klassisk brugervenlighed Så er modeller som Skoda Enyaq eller også Ford Explorer bedre valg. Audi Q4 føles mere luksuriøs Men ikke nær, så engagerende.
Samlet vurdering
Fordele.
- Markant. Sporty design
- Sjovere køreegenskaber end andre MEB-modeller
- Gennemført kabine
Ulemper.
- Begrænset opbevaringsplads
- Dårlig ratbetjening
- Ikke det hurtigste ladesystem
Cupra Tavascan er for dig. Der savner noget personlighed og køreglæde i elbilens verden. Det er ikke endnu en elbil. Det er den første MEB-model. Der virkelig føles som en bil for bilentusiaster.
Cupra Tavascan VZ Adrenaline; Specifikationer
- Pris. Fra 299.990 kr. (VZ Adrenaline fra 424.990 kr.)
- Drivlinje. El. 2 motorer. AWD
- Batteri. 77 kWh
- Ydelse. 340 hk / 679 Nm
- Opladning. 11 kW AC / 135 kW DC
- 0-100 km/t. 5.6 sek.
- Topfart. 180 km/t
- Rækkevidde. Op til 512 km (WLTP)
- Forbrug. 168 Wh/km
- Bagagerum. 540 liter
- Mål (L/B/H). 464/186/160 cm
- Akselafstand; 277 cm
- Vægt. 2.178 kg
- Trækevne. 1.200 kg