Markedet for elbiler er i rivende udvikling. Og i dag er det muligt, at finde en fuldt elektrisk bil til under 200.000 kr. Det var utænkeligt for få år siden. Nu er der flere modeller på markedet. Og flere af dem passer både til bykørsel og til det praktiske familieliv.
Men når prisen er lav. Er der ofte også sparet et sted. Det kan være rækkevidden. Ladehastigheden. Komforten eller også udstyret. Her får du et overblik over. Hvad du kan forvente. Og hvilke modeller der i øjeblikket er de billigste på markedet.
1. MG ZS EV; Billigst i Danmark
Pris. 169.990 kr.
Rækkevidde. 320 km (WLTP)
Batteri. 51 kWh
Opladning. 3.3 kW AC / 85 kW DC
Ydelse. 177 hk / topfart 175 km/t
MG ZS EV har fået en opgradering med bedre batteri og design. Og nu fås den til Danmarks laveste elbilpris. Du får en rummelig SUV og solid rækkevidde Men ladetiden hjemme er langsom med kun 3.3 kW.
2. Citroën ë-C3. Ægte budgetbil
Pris. 179.990 kr.
Rækkevidde. 320 km (WLTP)
Batteri; 44 kWh
Opladning. 11 kW / 100 kW
Ydelse. 113 hk / topfart 135 km/t
Citroën ë-C3 er en lille praktisk elbil med fornuftig rækkevidde og pris. Den fås i én variant. Og vil du have komfortudstyr som klimaanlæg og touchskærm. Koster det lidt ekstra.
3. Hyundai Inster. Meget for pengene
Pris. 179.995 kr.
Rækkevidde. 327 km (WLTP)
Batteri. 42 kWh
Opladning. 11 kW / 85 kW
Ydelse. 97 hk / topfart 140 km/t
Inster placerer sig over ë-C3 prismæssigt. Og vinder på udstyr og garanti. Den kommer med mulighed for varmepumpe og batterivarmer. Og har hele fem års garanti.
4; Renault 5 E-Tech. Retrodesign med moderne teknik
Pris. 184.990 kr.
Rækkevidde. 300 km (WLTP)
Batteri. 40 kWh
Opladning. 11 kW / 100 kW
Ydelse. 122 hk / topfart 150 km/t
Renault 5 E-Tech blander charme med teknologi. Bilen har alt det nødvendige til hverdagen. Og selv om basisversionen mangler lidt luksus. Får du varme i sæder og rat. Trådløs Apple CarPlay og varmepumpe.
5. MG4. Skarp på pris og køreoplevelse
Pris. 184.999 kr.
Rækkevidde. 350 km (WLTP)
Batteri; 51 kWh
Opladning. 3.6 kW / 88 kW
Ydelse. 170 hk / topfart 150 km/t
MG4 tilbyder imponerende rækkevidde og kørekomfort i denne prisklasse. Den hører hjemme i samme kategori som VW ID.3 og Renault Megane E-Tech Men til markant lavere pris.
6. JAC E30X. Ny kinesisk minibil
Pris. 189.995 kr.
Rækkevidde. 281 km (WLTP)
Batteri. 40 kWh
Opladning. 7.2 kW / 70 kW
Ydelse. 136 hk / topfart 150 km/t
JAC vender tilbage på det danske marked med denne kompakte og billige elbil. Rækkevidden er ikke imponerende Men bilen er fin til kortere ture og bykørsel; Og kommer med god garanti.
T-7. Peugeot E-208. Populær Men pt. Svært tilgængelig
Pris. 199.990 kr.
Rækkevidde. 362 km (WLTP)
Batteri. 50 kWh
Opladning. 11 kW / 50 kW
Ydelse. 136 hk / topfart 150 km/t
Peugeot E-208 er en af Danmarks mest solgte biler. Og det forstår man godt. Fin rækkevidde og gode køreegenskaber Men leveringsproblemer trækker ned.
T-7. Opel Frontera. Stor bil til lille pris
Pris. 199;990 kr.
Rækkevidde. 305 km (WLTP)
Batteri. 44 kWh
Opladning. 11 kW / 100 kW
Ydelse. 113 hk / topfart 140 km/t
En af de største biler i denne prisklasse Men med ret skrabet basisudstyr. Det gælder om, at kende sine behov Da infotainment kun fås i dyrere versioner.
T-7. Citroën ë-C3 Aircross. Praktisk og rummelig
Pris. 199.990 kr.
Rækkevidde. 306 km (WLTP)
Batteri. 44 kWh
Opladning. 11 kW / 100 kW
Ydelse. 113 hk / topfart 140 km/t
Den længere og mere rummelige version af ë-C3. Samme teknik og rækkevidde;, Men med ekstra plads bagi og stadig til under 200.000 kr.
10. BYD Atto 2. Kinesisk minibil med fuldt udstyr
Pris. 209.995 kr.
Rækkevidde. 312 km (WLTP)
Batteri. 45 kWh
Opladning. 11 kW / 65 kW
Ydelse. 177 hk / topfart 160 km/t
BYD Atto 2 er mærkets hidtil billigste model i Danmark. Den byder på masser af udstyr som standard og skiller sig ud ved, at kombinere pæn rækkevidde med høj effekt og god komfort.
Min egen tanke her til sidst
… det er lidt skørt. Hvor hurtigt tingene har rykket sig. Elbiler har længe været noget for dem med stort kørselsbehov eller også store penge Men nu begynder det , at ligne noget for os andre også.
er det ikke kæmpe luksus og 600 km rækkevidde vi taler om Men til hverdag? Til arbejde. Skole; Supermarkedet? Der er flere modeller nu. Der giver fin mening. Jeg kunne i hvert fald godt se mig selv i en af dem.
Det er ikke alle. Der har lyst til, at bruge en kvart million på transport. Og det fede er At det behøver man heller ikke længere. For første gang er der lidt, at vælge imellem. Uden det føles som et kompromis på alt.