Kia EV9 test: En imponerende SUV i amerikansk format
teknologi
Kia EV9 test: En imponerende SUV i amerikansk format

Kia EV9 er en gigantisk. Elektrisk SUV. Der med sin størrelse. Komfort og teknologi udfordrer grænserne for. Hvad man forventer af en Kia. Den er designet med det amerikanske marked for øje Men produceres til det danske marked i Sydkorea. Og den leverer på flere fronter.


Køreegenskaber. Stabil og komfortabel

Trods sine fem meters længde og 2.500 kg køreklar vægt kører Kia EV9 forbavsende roligt. Den føles stabil som et godstog på motorvejen. Og selv ved 130 km/t med sidevind holder den kursen uden slinger. Støjniveauet i kabinen er lavt. Og undervognen absorberer ujævnheder effektivt Så godt At man fristes til, at tro. Bilen har luftundervogn (det har den ikke). Styretøjet er forudsigeligt og giver en god følelse af kontrol.


Drivlinje og ydeevne

Testbilen er en Long Range RWD med 204 hk og 350 Nm; Det lyder ikke af meget Men de elektriske kræfter er velafstemte. Og bilen føles aldrig underdimensioneret. EV9 fås også i en AWD-udgave med 384 hk og trækevne på 2.500 kg. RWD-versionen må "kun" trække 900 kg.

Batteriet på 99.8 kWh giver en officiel WLTP-rækkevidde på 563 km. Ved motorvejskørsel endte testforbruget på 25.2 kWh/100 km. Hvilket svarer til lidt over 400 km realistisk rækkevidde. Hurtigopladning op til 210 kW betyder At man kan lade fra 10-80 % på 24 minutter.


Kabinen. Praktisk og rummelig

Kia EV9 SUV i testkørsel

EV9 har op til syv sæder og rigeligt med USB-C porte. Anden sæderække kan justeres; Og adgang til tredje række er nem. Dog er pladsen i tredje række begrænset Hvis første og anden række er indstillet til voksne. Bagagerummet er fleksibelt med op til 2.318 liter plads med bagsæderne lagt ned. Og dertil kommer et frunk på 90 liter.

Kabinen er robust bygget og fremstod fejlfri trods over 33.000 km på testbilen. Komforten er i top Selvom nogle materialer virker billige. Der er, men enkelte irritationsmomenter som en skærm delvist skjult bag rattet og problemer med lysstyringen i testbilen. Noget Kia lover, at ordne på garantien.


Økonomi og pris

EV9 fås fra 449.999 kr. For Standard Range RWD. Mens testbilen i Long Range Premium-version starter fra 574.900 kr. Med udstyrspakker endte testbilen på 647.496 kr. Det er flere penge for en Kia;, Men taget udstyret. Størrelsen og garantien i betragtning. Er det konkurrencedygtigt.


Kia EV9 overrasker positivt

EV9 samler det bedste fra amerikanske SUV-dyder og koreansk effektivitet. Den er rummelig. Komfortabel. Veludstyret og teknisk opdateret. Kabinen er praktisk. Rækkevidden god og opladningen hurtig. Har man brug for meget plads og flere sæder. Er EV9 et overbevisende alternativ til langt dyrere modeller.

Testdata - Kia EV9 Long Range PremiumPris. 574.900 kr.Testbil. 647.496 kr.Ydelse. 204 hk / 350 NmBatteri. 99;8 kWhWLTP-rækkevidde. 563 kmForbrug (WLTP). 202 Wh/km0-100 km/t. 9.4 sek.Topfart. 185 km/tOpladning AC/DC. 11 / 210 kWBagagerum. 333-2.318 liter + 90 liter frunkVægt. 2.501 kgTrækevne. 900 kgGaranti. 7 år

BMW i5 Touring: En el-stationcar i luksusklassen

★ BMW i5 Touring: En el-stationcar i luksusklassen

VW ID.1: Volkswagens kommende mikrobil til lavpris

★ VW ID.1: Volkswagens kommende mikrobil til lavpris

Alfa Romeo Junior (2025): Lækker design, men trang kabine

★ Alfa Romeo Junior (2025): Lækker design, men trang kabine

VW ID.5 test: Praktisk elbil – men uden wow-effekt

★ VW ID.5 test: Praktisk elbil – men uden wow-effekt

Hot Lige Nu!
Polestar 4 test: Et frisk pust til elbilsmarkedet – men der er ting, du skal vænne dig til

Polestar 4 test: Et frisk pust til elbilsmarkedet – men der er ting, du skal vænne dig til