Mazda går nu for alvor ind i elbilernes kampzone med deres nye 6e-model. Og det er ikke en elektrificeret udgave af den gamle Mazda 6. Her er tale om en bil. Der er nyudviklet fra bunden. Og som med sin rummelige kabine og stærke specifikationer går direkte i flæsket på konkurrenter som VW ID.7. Forskellen? Prisen. Mazda lægger sig nemlig mærkbart lavere.
Pladsen er der heller ikke sparet på. Mazda 6e er vokset i næsten alle retninger sammenlignet med den tidligere fossildrevne model. måler den nu 492 cm i længden. 189 cm i bredden og 149 cm i højden. Med en akselafstand på 290 cm. Det giver et mærkbart løft i rummelighed. Og bagagerummet sluger nu 479 liter. Og, så er der endda et frunk på 70 liter foran. Perfekt til ladekabler eller også andet småt grej.
Mazda tilbyder bilen med to batteristørrelser
Et på 68.8 kWh. Som giver op til 479 km rækkevidde. Og et større på 80 kWh med op til 552 km (WLTP). Det lille batteri understøtter lynladning op til 200 kW. Mens det store noget overraskende er begrænset til ca. 90 kW. Begge varianter trækker på baghjulene via én elmotor. Som yder henholdsvis 258 hk og 245 hk.
Ydelsen er ikke bygget til, at imponere i et racerløb Men derimod til, at levere en afslappet og støjsvag køreoplevelse. Mazda 6e rammer 100 km/t på lidt over syv sekunder. Og topfarten er 175 km/t. Det lyder beskedent Men det passer glimrende til bilens profil. Energiforbruget er opgivet til 165 Wh/km. Ikke det laveste i klassen Men helt acceptabelt.
Mazda hæver barren for garanti
Mazda tilbyder 6 års garanti eller også 150;000 km på hele bilen. Hvilket er mere end flere konkurrenter. Derudover ydes 8 års garanti/160.000 km på højspændingsbatteriet og 12 år mod gennemtæring. Det er et stærkt signal om tillid til bilens kvalitet og levetid.
Mazda 6e. Pris og udstyr
Prisen starter ved 299.990 kr. For modellen med det lille batteri. Long Range-versionen koster 314.990 kr. Udstyrsvarianten Takumi Plus tilføjer 15.000 kr. Til prisen og inkluderer bl.A. Bedre materialer og ekstra komfortfunktioner.
Design og kabine med premium-fornemmelse
Mazda 6e følger mærkets "Kodo. Soul of Motion" designfilosofi. Den fremstår som en ægte Mazda. Elegant; Strømlinet og med coupé-lignende profil. Det ydre suppleres af rammeløse ruder. Elektrisk spoiler og panoramaglastag. Kabinen byder på et roligt og kvalitetspræget design med fokus på komfort og førerens oplevelse.
Førerpladsen har en 14.6" touchskærm til infotainment. 10.2" digitalt cockpit og augmented reality-headup-display. Takumi Plus-udgaven tilbyder brun Nappa-læder. Ruskindslignende stof og elektrisk solgardin.
Teknisk samarbejde og produktion
Mazda 6e er udviklet i samarbejde med den kinesiske Changan-koncern og bygges også i Kina. Det er samme konstellation. Der tidligere har produceret Mazda-modeller i Kina siden 00’erne. Det tekniske input fra Kina ses i bilens elektriske arkitektur. Og, selvom effektiviteten ikke er klassens bedste. Får man stadig en gennemført bil til prisen.
Et stærkt kort i elbilkapløbet
Mazda 6e er mere end blot en elbil i mellemklassen. Det er et gennemtænkt og prisstærkt alternativ til dyrere konkurrenter som VW ID.7. Den leverer på rækkevidde; Komfort. Design og udstyrsniveau. Kombineret med den lange garanti og fornuftige pris gør det Mazda 6e til en oplagt kandidat for danske bilkøbere. Der ønsker kvalitet og rækkevidde uden, at betale overpris.
Mazda 6e forventes, at lande hos danske forhandlere fra august 2025.