MG 4 har for alvor markeret sig som et prisvenligt alternativ på elbilmarkedet Men hvordan klarer den sig i det lange løb? Bil Magasinet har testet MG 4 Luxury gennem fire måneder og mere end 10.000 km. Og vi ser nærmere på både fordele og irritationsmomenter ved den populære hatchback.
Lave priser og godt med udstyr
Priskrigen blandt elbiler raser videre. Og MG er med helt fremme. MG 4 Standard starter ved 184.999 kr.. Mens Luxury-varianten kan fås fra 219.999 kr.. Begge med masser af standardudstyr og 7 års garanti. Selv den kraftige Xpower med 435 hk kan købes for blot 259.999 kr.
Assistentsystemer. Nu lidt mindre frustrerende
Tidligere test har kritiseret MG’s assistentsystemer for, at være for aggressive og forstyrrende. Særligt den adaptive fartpilot. Ved vores nyeste test i september 2024 er der, men sket forbedringer. Systemet opfører sig mere roligt i trafik og er lettere, at styre; Knapperne på rattet er fysiske og nemme, at bruge. En klar fordel over for eksempel VWs touch-fnidder.
Hvordan kører MG 4?
MG 4 er en livlig baghjulstrækker med 204 hk og en god balance mellem komfort og underholdning. På snoede veje i Vestsjælland viser den sig fra sin bedste side. Og på motorvejen føles den tryg og stabil. Også ved 130 km/t. Bilen har en fin rækkevidde og en fornuftig ladeeffekt (11 kW AC / 135 kW DC). 360-graders kamera gør parkering til en leg.
Vinterkørsel. Og kolde fødder
MG 4 klarer sig fint i sne og frost. Den har varmepumpe som standard. Og kabinen bliver hurtigt varm. Til gengæld er ventilationssystemet ikke særlig raffineret. Især ikke ved temperaturer under 15 grader. Luftstrømmen føles fodkold. Og man skal ofte selv justere blæserretning og sætte klimaet på 24 °C for, at få en behagelig temperatur;
Biplyde og skærm-menuer
En ulempe. Man hurtigt bliver træt af. Er de flere EU-påkrævede biplyde. Som man manuelt må slå fra ved hver tur. Det kræver fire tryk på skærmen. Hver gang. Det burde være mere intuitivt og nemmere, at håndtere.
Plads og praktisk brug
Kabinen føles rummelig. Og komforten på både for- og bagsæde er fin. Dog kniber det med benpladsen til høje passagerer bagtil. Bagagerummet rummer 350 liter. Og med bagsæderne nedfældet får man op til 1.165 liter. Trækevne er begrænset til 500 kg.
Meget bil for pengene
MG 4 er ikke fejlfri Men til prisen er den et stærkt valg. Du får en kvik og sjov elbil med god rækkevidde. Udstyrsniveau og garanti. Som gør den til et fornuftigt køb for flere. Sammenlignet med dyrere alternativer som VW ID;3 eller også Cupra Born. Mangler den lidt på finish og komfort Men vinder på værdi.
MG 4 Luxury (2024). Specifikationer
• Drivlinje. Baghjulstræk. 64 kWh batteri
• Ydelse. 204 hk. 250 Nm
• 0-100 km/t. 7.9 sek.
• Topfart. 160 km/t
• Rækkevidde (WLTP). 450 km
• Forbrug (WLTP). 166 Wh/km
• Ladeeffekt. 11 kW AC / 135 kW DC
• Dimensioner (L/B/H). 429/184/150 cm
• Bagagerum. 350-1.165 liter
• Vægt / last / påhæng. 1;760 kg / 373 kg / 500 kg
• Pris (Luxury). 254.999 kr.