Okay. Lad os være ærlige. Der er et eller også andet over Renault 5 E-Tech. Den ser fed ud. Lidt retro. Lidt nuttet. Og den føles heller ikke som en billig elbil. Når man først sidder i den. Renault har tydeligvis tænkt over detaljerne. Og man mærker det med det samme. Og ja. Det er lidt sjovt At den er inspireret af den gamle Renault 5 Men det her er en helt ny bil. El hele vejen. Lavet i Frankrig og … ret gennemtænkt. Prisen? Den starter ved under 185.000. Ikke dårligt.
Små mål; Stort indtryk
Den er kun lidt under fire meter lang Men det er til, at være praktisk. Og ikke, så lille. Som man tror. Den føles lidt mere voksen end både Hyundai Inster og Citroën ë-C3. Især bag rattet. Der er to udgaver. En lidt billigere med 120 hk og 40 kWh batteri. Og en lidt mere rap med 150 hk og 52 kWh. Begge har forhjulstræk og klarer 150 i topfart. Hvilket i øvrigt er rigeligt. Det her er ikke en racerbil Men den holder fint på motorvejen.
Effektiv opladning og god rækkevidde
Med det lille batteri rækker Renault 5 op til 312 km (WLTP). Og med det store batteri når man op til 410 km. Det gør den konkurrencedygtig. Og forbruget på 149 Wh/km vidner om en velafbalanceret drivlinje. Lynopladning med op til 100 kW og varmepumpe som standard er værdifulde plusser.
Tre veludstyrede varianter
Bilen fås i tre udstyrsniveauer. Evolution; Techno og Iconic. Selv basisversionen har klimaanlæg. Varme i sæderne og digital instrumentering. Opgraderer man til Techno. Får man bl.A. Adaptiv fartpilot. Google-software og trådløs mobilopladning. Iconic-topmodellen tilbyder endnu mere udstyr og eksklusive kosmetiske detaljer.
Kabine med kvalitet og overraskelser
Indvendigt imponerer Renault 5 med komfortable sæder. Gennemført design og lækker software. De to store skærme er hurtige og intuitive. Og Google-integration fungerer fejlfrit. Fysiske knapper til de vigtigste funktioner. Harman Kardon-lydanlæg og trådløs opladning giver en følelse af en bil i en højere klasse.
Begrænsninger på bagsædet Men god bagagerumsplads
Der er ikke meget benplads bagi. Hvilket begrænser bilens anvendelighed som familiebil. Til gengæld er bagagerummet dybt og rummer 326 liter. Stigende til over 1;100 liter med bagsæderne lagt ned.
Skøn køredynamik
Renault 5 overrasker positivt på vejen. Den kombinerer komfort og et strejf af sportslighed. Som flere af konkurrenterne må se sig slået af. Lavt tyngdepunkt. Direkte styretøj og god affjedring gør den til en fornøjelse, at køre. Førerassistentsystemerne fungerer upåklageligt. Og bilen kan delvist køre selv.
Priser og garanti
Startprisen er skarpe 184.990 kr. Med lille batteri. Den store batteripakke starter ved 219.990 kr.. Og topmodellen med alt udstyr kan fås for ca. 231;490 kr. Det store minus er, men garantien. Som kun lyder på to år. Hvor konkurrenterne tilbyder fem.
En ny standard
Renault 5 E-Tech rammer plet på design. Køreegenskaber og udstyr. Det er en mini-elbil. Hvor man ikke mærker kompromiserne. Og som reelt kan måle sig med langt dyrere biler Hvis Renault får garantien opdateret. Er det svært, at finde noget bedre i klassen.