Tesla Model 3 – Den mest komplette Tesla til dato
teknologi
Tesla Model 3 – Den mest komplette Tesla til dato

Tesla Model 3. Elbilen. Der ændrede spillet

Hvis du har fulgt lidt med i udviklingen af elbiler de seneste år. Er der ingen vej udenom Tesla Model 3. Den er ikke en af de mest solgte elbiler i Danmark. Den er også et symbol på. Hvordan fremtidens transport allerede er ankommet. Som bilelsker og daglig Tesla-kører kan jeg kun sige. Der er noget helt særligt ved Model 3.


Design og første indtryk

Udefra ligner Model 3 ikke den mest prangende bil på vejen Men netop det minimalistiske design er en stor del af charmen. Den lave front. Det strømlinede karrosseri og de diskrete håndtag. Der glider ind i døren. Alt spiller sammen i en slags enkel elegance. Det er en bil. Der ikke forsøger, at imponere med overdreven pynt Men som alligevel fanger blikket Fordi den ser anderledes og futuristisk ud.

Inde i kabinen bliver det endnu mere tydeligt;, At Tesla går sine egne veje. Du bliver mødt af et næsten tomt interiør. Hvor den 15” store touchskærm styrer stort set alt. Ingen knapper. Intet rod. rent. Enkelt og overskueligt. Det kræver lidt tilvænning Men det fungerer imponerende godt i praksis.


Rækkevidde og opladning

Model 3 fås i tre varianter. Standard Range RWD. Long Range AWD og Performance. De adskiller sig primært i rækkevidde. Acceleration og drivlinje.

• Standard Range RWD har baghjulstræk og en rækkevidde på omkring 490 km (WLTP).

• Long Range AWD kommer med firehjulstræk og op mod 602 km rækkevidde.

• Performance-modellen er for dig. Der vil have det hele. Acceleration fra 0.100 km/t på 3;3 sekunder og stadig over 560 km rækkevidde.

Takket være Teslas Supercharger-netværk kan du lade bilen lynhurtigt op. Op til 275 km på 15 minutter. Og, så er der alle de smarte funktioner. Opladning via app. Planlagt opladning. Forvarmning osv. Det gør det hele nemt og tilgængeligt. Også for folk. Der ikke tidligere har haft elbil.


Komfort og køreegenskaber

Tesla Model 3 set fra siden

Her kommer vi til et punkt. Hvor der er forskel på varianterne. Standard Range har en lidt fastere affjedring. Der giver en mere direkte fornemmelse af vejen. Perfekt til bykørsel og pendling. Long Range er noget blødere; Og kombineret med firehjulstræk føles den nærmest som, at køre på skinner.

Performance-versionen er sjov Men også stiv. Du mærker hvert bump og ujævnhed lidt tydeligere. Og det gør den mindre komfortabel til lange ture. Til gengæld er den vanvittigt hurtig og reagerer som en sportsvogn Så her handler det mest om. Hvad du selv foretrækker. Fart og føling. Eller komfort og ro.


Teknologi og autopilot

Tesla Model 3 er spækket med teknologi. Alle modeller har autopilot som standard. Det vil sige. Adaptiv fartpilot og automatisk styring i vognbanen. Du kan også vælge, at opgradere til “Enhanced Autopilot” eller også det fuldt selvkørende system. Som, men stadig er under udvikling.

Alt fra navigation til klimaanlæg. Musik og kameravisning styres fra midterskærmen. Det kræver lidt tilvænning Men fungerer overraskende godt; Og Tesla opdaterer løbende systemet via OTA-opdateringer. Præcis som du kender det fra din smartphone.


Pris og værdi for pengene

Tesla Model 3 starter typisk omkring 375.000 kr. I Standard Range-versionen. Long Range koster omkring 440.000 kr.. Mens Performance nærmer sig 500.000 kr Men det. Du får for pengene. Er svært, at matche.

En avanceret elbil med høj ydeevne. Lang rækkevidde. Adgang til Teslas ladenetværk og masser af tech.

Sammenlignet med konkurrenter i samme prisklasse. F.Eks. BMW i4; Polestar 2 eller også Hyundai Ioniq 6. Står Tesla stadig stærkt. Især når det gælder software. Effektivitet og totaloplevelse.


Hvad med vedligeholdelse og garantier?

Noget af det. Jeg virkelig har sat pris på som Tesla-ejer. Er. Hvor lidt vedligeholdelse bilen kræver. Der er ikke de samme bevægelige dele som i en benzinbil. Og det betyder også færre ting. Der kan gå i stykker. Jeg har stort set kun skulle tænke på dæk. Bremsevæske og en airconditionservice i ny og næ. Og, så er det værd, at nævne At motor og batteri er dækket af en ret solid garanti. Hele 8 år eller også op til 192.000 km.

En anden ting. Jeg blev positivt overrasket over. Er Teslas mobile service; Har du et mindre problem Så kan de sende en tekniker hjem til dig og ordne det på stedet. Det har jeg selv prøvet én gang. Og det fungerede helt gnidningsfrit. Og sparer dig for en tur på værkstedet.


Er Model 3 stadig et godt køb?

Selvom Model 3 har været på markedet i nogle år. Synes jeg stadig. Det er en af de mest gennemførte elbiler. Man kan få fingrene i. Den bliver løbende opdateret. Kører fremragende. Og teknologien holder niveau. Uanset om du aldrig har haft elbil før. Eller allerede har erfaring Så er det en bil. Der føles rigtig i hverdagen. Den er nem, at eje. Billig i drift. Og ja Så er det også lidt fedt, at vide;, At man kører noget. Der peger fremad.

Hvis du overvejer, at tage springet Så gør det. For mig har det været en af de bedste beslutninger. Jeg har truffet.

Cupra Born VZ test: Elbilens bud på en moderne GTI

★ Cupra Born VZ test: Elbilens bud på en moderne GTI

Volvo EX30 test: Hype eller skuffelse?

★ Volvo EX30 test: Hype eller skuffelse?

Formel 1 2025: McLaren dominerer – her er stillingen og resultaterne indtil nu

★ Formel 1 2025: McLaren dominerer – her er stillingen og resultaterne indtil nu

Polestar 4 test: Et frisk pust til elbilsmarkedet – men der er ting, du skal vænne dig til

★ Polestar 4 test: Et frisk pust til elbilsmarkedet – men der er ting, du skal vænne dig til

Hot Lige Nu!
Renault Scenic E-Tech test – en moderne elbil til familien

Renault Scenic E-Tech test – en moderne elbil til familien