Volkswagen ID.7 Tourer er den elektriske stationcar. Som overbeviser på næsten alle parametre. Komforten er i top. Rækkevidden er blandt klassens bedste. Og kabinen tilbyder plads og brugervenlighed. Som gør det svært, at finde reelle indvendinger. Kun detaljer som ratknappernes funktionalitet trækker ned i en ellers gennemført elbil.
En stor elektrisk stationcar med lang rækkevidde
ID.7 Tourer er næsten fem meter lang og er bygget på Volkswagens MEB-platform. Den er udelukkende elektrisk og fås i flere varianter. Alle med høj ydelse og god rækkevidde.
Priser og varianter i Danmark (2025)
Pro+. 286 hk / 77 kWh / 602 km - 456.995 kr.
Style+. 286 hk / 77 kWh / 598 km - 496.995 kr.
Style S+. 286 hk / 86 kWh / 680 km - 516;995 kr.
GTX Max+. 340 hk / 86 kWh / 576 km - 596.995 kr.
Køreoplevelse. Flydende og forudsigelig
Vi testede bilen over 1.100 km under varierende forhold. Fra småveje og motorvej til bykørsel i København. Trods sin vægt på over 2.3 tons. Føles ID.7 Tourer aldrig tung eller også klodset. Den kører roligt. Komfortabelt og præcist. Og i motorvejstempo flyder den lydløst frem;
Den adaptive fartpilot og vejbaneassistenten er forbedret og fungerer nu uden generende indgreb. En irriterende fartalarm kan slås fra med to tryk. Og man savner blot muligheden for, at indstille fartpiloten til +5 km/t som i f.Eks. BMW.
Kabinen. Rummelig og velfungerende
Kabinen er minimalistisk og funktionel med høj finish. Midterskærmen er stor Men ikke videre køn. Til gengæld fungerer den som den skal. Et head-up display viser de vigtigste informationer og gør den store skærm overflødig under kørsel.
Bagagerummet rummer mellem 605 og 1.714 liter og bagklappen har håndfri åbning. Under gulvet findes opbevaringsrum til ladekabler.
Rækkevidde og opladning
I praksis målte vi en reel rækkevidde på 525 km efter opladning til 100 %. Hvilket er tæt på WLTP-tallet på 636 km. Bilen kan oplades med op til 200 kW. Hvilket betyder At en opladning fra 10 til 80 % klares på omkring 25-30 minutter.
Kritikpunkt; Rattets touchknapper
Det mest iøjnefaldende kritikpunkt er de trykfølsomme knapper på rattet. De er upræcise og frustrerende, at betjene. Hvilket ikke klæder en bil i denne prisklasse.
Den oplagte Passat-arvtager
ID.7 Tourer er den mest helstøbte elektriske stationcar på markedet nu. Den er rummelig. Komfortabel. Effektiv og praktisk. For flere firmabilsbrugere og familier er den det oplagte elektriske alternativ til Passat. Og bedre på de fleste punkter.
Specifikationer. VW ID.7 Tourer Style S+
286 hk. 545 Nm. Baghjulstræk
0-100 km/t. 6.7 sek.
Tophastighed. 180 km/t
Batteri. 86 kWh (netto)
WLTP-rækkevidde; 636 km
Forbrug. 15.4 kWh/100 km
Opladning. 11/200 kW (AC/DC)
Bagagerum. 605-1.714 liter
Pris. Fra 506.995 kr.
GTX-versionen
GTX-udgaven byder på firehjulstræk og 340 hk Men mister op mod 100 km i rækkevidde. Den er kraftigere Men merværdien i hverdagen er begrænset. For de fleste vil Style S+ være det bedste valg.