Volkswagen ID.4 GTX test – familiebil med muskler og lang garanti
Guides
Volkswagen ID.4 GTX test – familiebil med muskler og lang garanti

Volkswagen ID.4 GTX er en elbil med ekstra kræfter og en mere ambitiøs tilgang end flere andre familiebiler. Med den seneste opdatering er motoren blevet både mere effektiv og kraftfuld. Du får firehjulstræk. Hele 340 hestekræfter og nu også fem års fabriksgaranti. Hvilket gør GTX-udgaven til et oplagt valg for dem. Der ønsker lidt mere af det hele i hverdagen.

GTX-modellen har fået en opgradering under hjelmen. Og yder nu 340 hk med et moment på 560 Nm. Det giver en acceleration fra 0-100 km/t på 5.4 sekunder og en topfart på 180 km/t. Alt sammen i en bil. Der samtidig føles stabil og komfortabel på vejen.

Batteriet i GTX er på 77 kWh. Og det giver en officiel rækkevidde på op til 515 km. På en hurtiglader kan bilen nu tage op til 175 kW. Hvilket betyder At du hurtigt er videre på de længere ture.


Motor og ydeevne

GTX-varianten har fået en opdateret drivlinje og byder nu på 340 hk. Firehjulstræk og et moment på 560 Nm; 0-100 km/t klares på 5.4 sekunder. Og topfarten er 180 km/t. Bilen føles tryg og tung på vejen. Mere komfortabel end sporty Men med masser af kraft i baghånden.


Rækkevidde og opladning

ID.4 GTX leveres med et 77 kWh batteri og en officiel rækkevidde på 515 km (WLTP). Den maksimale ladeeffekt er hævet til 175 kW. Og dermed blandt de hurtigste i sin klasse. Opladning fra 10 til 80 % kan klares på under 30 minutter ved optimal forhold. Hjemmeladning sker med 11 kW.


Digital kabine med forbedret infotainment

Den 12.9” store skærm i midten af kabinen er hjertet i infotainment-systemet. Som har fået ny processor og layout. Det betyder hurtigere opstart. Mere flydende betjening og færre børnesygdomme. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto fungerer gnidningsfrit. Dog savnes fysiske knapper. Alt foregår via touch; Hvilket ikke altid er optimalt under kørsel.

GTX-modellen er udstyret med særlige sportssæder. Integrerede nakkestøtter og "GTX"-logoer. Kabinen er ellers klassisk mørk og funktionel. Og rummelig.


Køreegenskaber og komfort

VW ID.4 GTX elbil forfra

Selvom GTX-navnet kan lyde som en sportsvariant. Skal den snarere ses som en kraftfuld og komfortorienteret udgave. Styretøjet er let. Affjedringen er blød. Og bilen trives bedst i et roligt tempo. Head-up-display og avancerede køreassistenter gør langturene lettere og mere afslappende.


Priser og varianter (marts 2025)

Pure+ (52 kWh. 170 hk). 299.995 kr; (362 km WLTP)

Life+ (52 kWh. 170 hk). 324.995 kr.

Move+ (77 kWh. 286 hk). 339.995 kr. (546 km WLTP)

Style+ (77 kWh. 286 hk). 379.995 kr.

Style+ 4Motion (77 kWh. 286 hk). 394.995 kr.

GTX Max+ (77 kWh. 340 hk. 4WD). 429;995 kr. (515 km WLTP)

Alle ID.4-modeller har nu 5 års garanti / 150.000 km og kan udstyres med anhængertræk. GTX må trække op til 1.400 kg.


Brugttest og softwareproblemer

De tidlige ID.4-årgange har haft problemer med software og infotainment. Det gjaldt bl.A. Lange opstartstider. Fejl i ladefunktioner og ustabil opkobling. Disse problemer er i vid udstrækning løst med opdateringer. Bl.A. Version 3.2 og senest 3.5. Som downloades automatisk. Det anbefales men, at tjekke softwareversionen;, Hvis du overvejer en brugt ID.4.


Samlet vurdering. Er GTX pengene værd?

ID.4 GTX Max+ er ikke en sportsvogn Men en kraftfuld. Rummelig og komfortabel elbil med gode opdateringer og forbedret ladeevne. Med fem års garanti og høj standardudrustning. Fremstår den som et stærkt valg for familier. Der vil have ekstra kræfter uden, at gå på kompromis med komfort.

Fordele.

5 års garanti

Stor rækkevidde og god ladeevne

Komfortabel og stabil kørsel

God plads og brugervenlig kabine

Ulemper.

Touch-betjening kan være frustrerende

Ikke, så dynamisk som navnet antyder


Testbil. ID.4 GTX Max+ (2025)

Pris. 429.995 kr.

Effekt. 340 hk / 560 Nm

0-100 km/t. 5;4 sek.

Rækkevidde. 515 km (WLTP)

Ladeeffekt. 11 / 175 kW

Bagagerum. 543.1.575 liter

Trækevne. 1.400 kg

Alfa Romeo Junior (2025): Lækker design, men trang kabine

★ Alfa Romeo Junior (2025): Lækker design, men trang kabine

VW ID.5 test: Praktisk elbil – men uden wow-effekt

★ VW ID.5 test: Praktisk elbil – men uden wow-effekt

VW ID. Buzz test 2025: Elbil med 7 sæder, god komfort og plads til hele familien

★ VW ID. Buzz test 2025: Elbil med 7 sæder, god komfort og plads til hele familien

Polestar 2 test: Elegant elbil med køreglæde og skarp pris i Nordic Edition

★ Polestar 2 test: Elegant elbil med køreglæde og skarp pris i Nordic Edition

Hot Lige Nu!
Audi A6 e-tron test: Imponerende rækkevidde, men ikke uden skønhedsfejl

Audi A6 e-tron test: Imponerende rækkevidde, men ikke uden skønhedsfejl