Volvo EX30 test: Hype eller skuffelse?
Guides
Volvo EX30 test: Hype eller skuffelse?

Volvo EX30 blev lanceret med bragende succes og markedsført som en af de mest prisvenlige elbiler i premium-segmentet Men er den lille SUV virkelig, så god. Som prisen antyder? Bil Magasinet har testet bilen gennem fire måneder og mere end 10.000 kilometer. Her er dommen.


Prisfald og produktion i Europa

Volvo har i starten af 2025 skruet prisen på EX30 ned med op til 40.000 kr. Den billigste model. Single Motor Core. Starter nu fra 265.100 kr.. Mens topmodellen Twin Motor Performance ligger på 352.100 kr. Produktionen flytter endda fra Kina til Belgien for, at undgå straftold og reducere leveringstiden.


Priser på Volvo EX30 i januar 2025

Single Motor Standard Range Core. 265.100 kr.

Single Motor Extended Range Plus. 315;100 kr.

Twin Motor Performance Ultra. 352.100 kr.

Testindtryk. Lækker acceleration Men irriterende hverdag

Topmodellen med firehjulstræk og 428 hk føles vanvittigt hurtig og går fra 0-100 km/t på blot 3.6 sekunder Men den hverdagslige brug afslører irriterende mangler. Kort lårstøtte i forsæderne. Nul opbevaringsplads bagtil og en køreoplevelse. Der konstant forstyrres af påtrængende sikkerhedssystemer og uhensigtsmæssig infotainment.


Kabine og udstyr

Volvo EX30 test billede

Kabinen føles i perioder som om den hører hjemme i et billigere bilmærke. Materialerne er pæne, at se på Men ikke altid rare, at røre ved. Den eneste skærm i bilen er 12;3" og rummer både infotainment og speedometer. Navigation og lydsystem imponerer Men skærmens placering og typografi skuffer i praksis.


Langtidstest. 4 måneder bag rattet

Redaktionen har haft EX30 som daglig pendler og familiebil over fire måneder. Der har været softwareproblemer og irritation over manglende fysisk feedback. Selv med opdateringer er bilen ikke helt problemfri.


Rækkevidde og opladning

Standard Range. 337 km (WLTP). 49.2 kWh batteri. 134 kW DC-ladning

Extended Range. 476 km (WLTP). 64.8 kWh batteri. 153 kW DC-ladning

Twin Motor Performance. 450 km (WLTP). 64.8 kWh batteri. 158 kW DC-ladning

Ladetiden fra 10-80 % er opgivet til 26 minutter på hurtiglader uanset variant;


Trækkapacitet og praktikalitet

Volvo EX30 kan trække op til 1.600 kg i de to kraftigere varianter. Bagagerummet rummer 318-904 liter afhængigt af bagsædernes placering. Et elektrisk svingbart træk kan tilkøbes for ca. 10.500 kr.


Vurdering. God på papiret Men ikke uden problemer

Volvo EX30 imponerer på pris. Acceleration og sikkerhed Men den daglige brug afslører kompromiser. Der kan give køberne kolde fødder. For flere vil EX30 være fristende Men vi anbefaler en grundig prøvetur. Og et kig på den dyrere og mere gennemførte EC40.

Polestar 4 test: Et frisk pust til elbilsmarkedet – men der er ting, du skal vænne dig til

★ Polestar 4 test: Et frisk pust til elbilsmarkedet – men der er ting, du skal vænne dig til

Kia EV9 test: En imponerende SUV i amerikansk format

★ Kia EV9 test: En imponerende SUV i amerikansk format

Audi A6 e-tron test: Imponerende rækkevidde, men ikke uden skønhedsfejl

★ Audi A6 e-tron test: Imponerende rækkevidde, men ikke uden skønhedsfejl

Tesla Model Y 2025: En mere voksen elbil – og stadig klassens mest alsidige

★ Tesla Model Y 2025: En mere voksen elbil – og stadig klassens mest alsidige

Hot Lige Nu!
Xpeng G6 test: Kinesisk tech-SUV udfordrer Tesla med fart og funktioner

Xpeng G6 test: Kinesisk tech-SUV udfordrer Tesla med fart og funktioner