Man skulle tro. Det var for godt til, at være sandt. En rummelig. Veludstyret og lynhurtigt ladende el-SUV med masser af komfort og teknologi. Til en pris. Der slår selv de etablerede konkurrenter Men det er præcis. Hvad Xpeng G9 leverer.
Den store kinesiske SUV har gjort indtog på det danske marked med ambitioner om, at sætte nye standarder i premiumklassen. Og det gør den. Både med specifikationerne og med følelsen bag rattet.
Et overblik over varianter og opladning
Xpeng G9 fås i tre forskellige versioner.
• Standard Range RWD. Baghjulstræk og 75.8 kWh batteri. Rækkevidde op til 460 km (WLTP)
• Long Range RWD. Samme opbygning Men med 93.1 kWh batteri og op til 570 km rækkevidde
• AWD Performance. Firehjulstræk og samme store batteri; Rækkevidde op til 520 km
Uanset model får du 800V- teknologi. Som giver en opladningshastighed i verdensklasse. På hurtiglader (DC) klarer Long Range og AWD-modellerne op til 300 kW. Hvilket betyder At du kan lade fra 10-80% på under 20 minutter. Noget kun få biler på markedet kan matche. Hjemme kan du lade med op til 11 kW.
En kabine der føles som business class
Sætter du dig ind i Xpeng G9 Long Range med Premium-pakken (som nu er standard). Bliver du mødt af et interiør. Der oser af luksus. Der er Nappa-læder på alle sæder. Som både kan varme. Ventilere og massere. Og det gælder endda også for de yderste bagsæder i visse udgaver.
Infotainmentsystemet styres fra to 15-tommers skærme. én til føreren og én til forsædepassageren. Betjeningen er skarp og hurtig Men den knapløse kabine betyder desværre At enkelte funktioner. Som justering af rat; Kræver lidt for meget trykken rundt i menuer.
En særlig detalje er de to trådløse opladningspladser med ventilation Så mobilen ikke overopheder. Noget. Man undrer sig over At andre ikke har tænkt på.
Plads til både mennesker og bagage
På bagsædet finder man oceaner af plads og høj komfort. Panoramaglastaget gør oplevelsen endnu lysere og mere luftig. Bagagerummet rummer 660 liter. 1.576 liter med sæderne lagt ned. Og der er ovenikøbet et frunk på 71 liter foran.
Bag rattet. Komfort før sportslighed
Køreoplevelsen i Xpeng G9 handler om ro og komfort. Styretøjet er let Men uden meget feedback; Og bilen krænger mærkbart i sving. Det er ikke en sportsvogn. Og det forsøger den heldigvis heller ikke, at være.
I stedet får du silkeblød affjedring. Effektiv støjisolering og et hav af assistentsystemer. Der gør lange ture til en afslappet fornøjelse. Den testede Long Range-model yder 308 hk og klarer 0-100 km/t på 6.4 sekunder.
Trækevnen er 1.500 kg Hvis du vælger anhængertræk som ekstraudstyr.
Priser og værdi for pengene
Priserne starter ved 499.999 kr. For standardudgaven. Og topper ved 629.900 kr. For AWD Performance. Det er i sig selv imponerende Men når man regner det samlede udstyr. Ladehastighed; Komfort og garanti med. Bliver Xpeng G9 et direkte angreb på konkurrenterne fra Europa.
Og når man, så får hele 7 års garanti eller også 150.000 km oveni hatten. Begynder det, at ligne et regulært kup.
Er Xpeng G9 et godt køb?
Ja. Uden tvivl Hvis du er på udkig efter en rummelig elbil med komfort i særklasse. Masser af moderne udstyr og fremtidssikret teknologi Så er Xpeng G9 et af de mest interessante bud nu. Den føles luksuriøs uden, at være prangende. Og den gør det til en pris. Som konkurrenterne får svært ved, at matche.
Fordele og ulemper
- Fordele
- Meget udstyr som standard
- Ekstremt hurtig opladning
- Fremragende komfort
- Lydanlæg i topklasse (Dynaudio)
- God pris og lang garanti
Ulemper
- Styretøjet er lidt sløvt
- Mangler fysiske knapper
- Betjening kræver tilvænning
Xpeng G9 Long Range RWD. Specifikationer (2025)
• Pris. Fra 579.900 kr.
• Motor. El. Baghjulstræk
• Batteri; 93.1 kWh
• Rækkevidde. Op til 570 km (WLTP)
• Ladehastighed. 11 kW (AC). 300 kW (DC)
• Ydelse. 308 hk / 430 Nm
• 0-100 km/t. 6.4 sek
• Topfart. 200 km/t
• Bagagerum. 660-1.576 liter + 71 liter frunk
• Trækevne. 1.500 kg
• Garanti. 7 år / 150.000 km
• Afgift. 780 kr./år